WiFi op kantoor

De tijd dat enkel de sales verantwoordelijken en de CEO toegang hadden tot het wireless netwerk ligt al lang achter ons. O.a. door de integratie van flexplekken en het feit dat steeds meer draagbare toestellen niet meer voorzien zijn van een ethernet poort maakt dat WiFi steeds vaker een kritisch medium is in heel wat kantoor omgevingen. De praktijk leert ons echter dat heel wat van deze kritische omgevingen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben en dus niet naar verwachting presteren. Tijd om verandering te brengen op de WiFi op kantoor:

  • Er wordt gebruik gemaakt van verouderde access points die enkel voorzien in single-band 2.4Ghz netwerk en verouderde wifi protocollen. Er wordt nog steeds, onterecht, verondersteld dat een goede WiFi verbinding enkel maar een goed WiFi signaal vereist, niets is echter minder-waar.
  • WiFi maakt gebruikt van een gedeeld medium, nl het spectrum rondom. Het spectrum kan opgesplitst worden in verschillende frequenties. We refereren vaak naar deze frequenties doormiddel van kanalen. Hoe meer kanalen we kunnen gebruiken in een WiFi omgeving, hoe beter de kwaliteit van de WiFi omgeving zal zijn voor de gebruikers op kantoor. Daarom is het van het grootste belang dat een kanalenplan wordt opgesteld zodat het beschikbare spectrum zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt. De misconfiguratie van deze kanalen is één van de grootste oorzaken van problemen in WiFi omgevingen. Meestal is dit het gevolg van gebrekkige kennis van de implementator.
  • Een te hoge outputpower waarde configureren in de access points kan tal van symptomen met zich meebrengen:
    • Interferentie tussen de verschillende access points
    • sticky roaming waarbij clients op een access point verbonden blijven ondanks de aanwezigheid van een ander (beter) access point dichter in de buurt
    • een hoge layer-2 retransmissie waarde doordat de clients zich door hun lagere transmit power moeilijk verstaanbaar kunnen maken naar het access point
  • De WiFi werking is sterk afhankelijk van het type clients dat gebruikt wordt op het WiFi netwerk. Aangezien de throughput gedeeld wordt met alle clients die geconnecteerd zijn op het WiFi netwerk zullen verouderde of minder kwalitatieve toestellen een negatieve impact hebben op de WiFi omgeving.
  • Elke onderneming heeft zijn eigen requirements wat het WiFi gebruik betreft. Een onderneming die gebruik maakt van barcodescanners in een magazijn vraagt om een andere WiFi strategie dan een onderneming die het WiFi netwerk enkel gebruikt voor standaard surfgedrag. Het is belangrijk dat deze primaire requirements in kaart worden gebracht en behandeld worden in het strategieplan van de WiFi implementatie. Dit proces gebeurd meestal niet waardoor de opgeleverde WiFi omgeving (=investering) niet doet wat moet.
  • Meestal wordt er goed geïnvesteerd in security op het bekabelde netwerk maar is er geen sprake van een degelijke security strategie op het WiFi netwerk. Een ketting is echter maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Aangezien cyber aanvallen reëel zijn en in de toekomst alleen maar zullen toenemen is het van groot belang dat ook de access via het WiFi netwerk goed beveiligd wordt. Er zijn heel wat mogelijkheden omtrent het beveiligen van het WiFi netwerk met elks hun voor- en nadelen. Bij Complit networks werken we aan oplossingen die een goede balans brengen tussen een robuuste beveiling en gebruiksvriendelijkheid voor de gebruikers.

Tijd om hierin verandering te brengen. Contacteer ons voor meer informatie.

Posted in

Heeft uw WiFi project onze expertise nodig?

Neem contact met ons op

Related Post

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.